Az otthon terrorja

2018. 04. 01. 15:22

A Dühöngő ifjúság a Belvárosi Színházban

John Osbourne 1956-ban keletkezett színdarabja dühös és frusztrált huszonévesekről szól, Znamenák István előadásában a nemzedéki magatehetetlenség a középkorúság felé tolódott ki. Nádasdy Ádám fordításával.

A harmincas Jimmy (Szabó Kimmel Tamás) gyűlöli saját magát, és a kort, amelyben él. Olyannyira nem képes az életével mit kezdeni, hogy jobb híján a feleségét, Alisont (Kovács Patricia) abuzálja nonstop verbálisan. A furcsa pár kettejük közös barátjával, Cliffel (Ötvös András) hármasban teszi pokollá és néha elviselhetővé a lepukkant albérletet, ahol percenként váltakozik az idill és a terror. Egy nap azonban felbukkan Alison karót nyelt barátnője, Helena (Járó Zsuzsa), és a hosszú ideje bepállott helyzet fenekestül felfordul. A társadalomban helyét nem találó, de szexuálisan vonzó Jimmy, a jelentéktelen Alison, a tréfamester Cliff és a bigott Helena sorsa néhány hónapra összekuszálódik, és a keserű végkifejletben nemhogy helyükre nem kerülnek a dolgok, de még inkább zavaros, kilátástalan és üres lesz minden. Tovább

Ki lép a diktátor helyére?

2018. 03. 16. 15:06

Sztálin halála

Kivételes arányérzéket kíván, ha egy rendező egyszerre kívánja megnevettetni és elborzasztani a nézőt. Armando Ianucci sikerrel vette a kanyart.

Tovább

Mit láttunk a Filmhéten?

2018. 02. 16. 09:24

Magyar filmek tavalyról

A Filmszemle örökébe lépő Magyar Filmhét lényegében megőrizte az egyszerű koncepciót: öt napon keresztül vetítjük sorozatban a tavalyi magyar nagy-, kis-, animációs és dokumentumfilm-termést, versenyeztetjük őket egymással, és várjuk a közönséget. Jöttek is sokan, szerencsére. Tovább

A hentes, a kurva és a félszemű – bemutató és gálafotók

2018. 01. 26. 12:55

Január 25-én végre bemutatták a Kodelka-gyilkosság ezer éve várt feldolgozását, Szász János új mozifilmjét.

A jómódú HENTES kiskirályként él az első világháború utáni Magyarországon. Egy nap régi üzlettársa, a kegyvesztett FÉLSZEMŰ csendőrtiszt egy nővel menekül a falujába.  Az idegen asszony jelenléte feltüzeli a mészárszék életunt tulajdonosát, aki munkát ad mindkettőjüknek. Amikor a nőről kiderül, hogy Pesten K*RVA  volt, a hentes pénzzel próbálja megvenni szerelmét.  A pár belemegy a játékba és veszélyes alkudozás veszi kezdetét: egyikük sem tudhatja, ki fog hátba szúrni kit, ha végül eljön az elszámolás ideje. Tovább

A posztMicimackó-stresszzavar

2018. 01. 16. 09:15

Viszlát, Christopher Robin

Milne klasszikus meséje, a Micimackó mindenkit megbűvöl, ő és kisfia azonban rendesen megfizették a siker árát.

Alan Alexander Milne idegrendszerét alaposan megtépázza az első világháború. A poszttraumás stresszzavarban szenvedő író megszállott vágya, hogy egy nagy háborúellenes regénnyel tegyen az örökös világbékéért, s emiatt feleségével és fiával Londonból egy erdő mellé költözik. A nagyravágyó feleség elég rosszul viseli, hogy nincs többé partizás, ráadásul férje az írás helyett egész nap a házban lébecol. Visszaköltözik  a fővárosba, a mogorva férfi pedig kettesben marad hatéves kisfiával, ami előre nem látott események láncolatát indítja el. A többi már irodalomtörténet. Tovább

“…szörnyű féreggé változva találta magát ágyában.”

2018. 01. 07. 08:20

Az átváltozás az Örkény Színházban

Franz Kafka műveiből írt Gáspár Ildikó egész estés színdarabot, az ígéretes előadást az Örkény István Színházban mutatják be január 12-én, pénteken, este 19 órától.

A cím egyértelművé teszi, hogy Gregor Samsa bogárrá változásának rémületesen szellemes történetével bizton találkozhatunk a Madách téren, sőt a színlapból az is kiderül, ez a novella lesz az előadás kerete és alapja. Hogy ezen kívül mely egyéb Kafka-művek épülnek be a darabba, egyelőre rejtély, bár A per-re vagy A törvény kapujában-ra nagy tételben fogadnánk. De addig is itt egy animációs kisfilm, ami egész hangulatosan adja vissza a cseh író és biztosítási ügynök műveinek világát.

[Prága, 1904.] augusztus 28.
[…] Ahogy egy másik délután, rövid álomból felébredve, kinyitottam a szemem, és még alig érezhettem bizonyossággal, hogy élek, anyám egészen természetes hangját hallottam, az erkélyről kérdezte: „Maga mit csinál ott?” És egy nő azt felelte a kertből: „Ozsonnázom a zöldben.” Én pedig elámultam, micsoda biztonsággal viselik ezek az emberek az életet.

Kafka levele Max Brodhoz

Szereposztás:

Gregor Samsa, Karl, Fiú, K., Utazó Polgár Csaba
Apa, Tiszt Kovács Zsolt m. v.
Anya Kerekes Éva
Grete Kókai Tünde
Bejárónő, Alfréd Csákányi Eszter
Fanny, Hölgy muffal Roszik Hella m. v.
Személyzeti Főnök, Cégvezető, Blumfeld Znamenák István
Nő, Cselédlány, Menyasszony Takács Nóra Diána
Férfi, Georg Novkov Máté
Suhancok, Hangok, Kislányok, Segédek Dóra Béla, Patkós Márton
Irodavezető, Barát, Albérlő Ficza István
Irodavezető, Kisfiú, Albérlő Jéger Zsombor
Irodavezető, Gregor főnöke, Albérlő Csuja Imre
Samsa-kórus Dóra Béla, Ficza István, Jéger Zsombor,
Novkov Máté, Patkós Márton

díszlet: Izsák Lili
jelmez: Marina Sremac
videó: Juhász András
zene: Kákonyi Árpád, Matkó Tamás
Koreográfus: Hadi Júlia

dramaturg: Ari-Nagy Barbara, Gábor Sára e.h.
hang: Halmen Zoltán
fény: Kehi Richárd
a rendező munkatársa: Szabó Julcsi
súgó: Horváth Éva
ügyelő: Mózer Zsolt

Rendező: Gáspár Ildikó

KARÁCSONYI ÜDVÖZLET

2017. 12. 23. 08:48

Minden olvasónak és játékosunknak boldog karácsonyt kívánunk!

Gyertek hozzánk játszani az újévben is!

Det csapat

 

A képen a csapat egyik tagja látható, amint kedvenc filmjének plakátjára mutat. 🙂

Izommozik

2017. 12. 19. 11:19

Az akciófilm

 

Szerkesztette: Dr. Kárpáti György és Schreiber András

Király Jenőnek, a legendás filmesztétának, a Frivol múzsa szerzőjének dedikálják a szerkesztők ezt a hiánypótló kiadványt, ami egy méltatlanul alábecsült zsáner, az akciófilm számára kínál tudományos megbecsültséget. Végre idehaza is.

Ahogy a szerkesztők az előszóban jelzik, az akciófilm szakirodalma nemzetközi viszonylatban tekintélyes, csak itthon feledkeznek meg róla szívesen a szakértők. Pedig kevés ennél sokszínűbb műfaj létezik, ráadásul hatalmas tömegbázisa van. Filmelmélet és filmtörténet szakos hallgatók, filmkritikusok, bloggerek és egyetemi oktatók tanulmányai világítanak rá arra, mennyire érdemes a témával foglalkozni, érvényes és érdekes mondanivalót megfogalmazni a filmgyártás kezdetétől létező műfaj alkotásairól és művészeiről.

A 10 fejezetre osztott kiadvány végigveszi a zsáner társadalomtörténetét, műfaji kérdéseit, az amerikai akcióhős típusát: kitér a divatos “buddy cop”-filmekre, a franchise-ok létrejöttére, az európai és a hongkongi filmek jellegzetességeire. Két remek interjú zárja a kiadványt: András Ferenc filmrendező, a Dögkeselyű című honi action (bár neki más erről a véleménye) készítője, és Andrew G. Vajna producer is mikrofon elé járult, hogy elmondja, hogyan is áll az akciófilm készítésének és esszenciájának kérdésköréhez.

A kötet végén filmlista található, ami harminc megkerülhetetlen alapalkotást sorol fel: szórakoztató átismételni, mit láttunk a műfaj emblematikus klasszikusai közül, és mi az, ami még vár ránk. Csak néhány cím kedvcsinálónak: A szökevény, Halálos fegyver, A Sárkány közbelép, Rambo, Mad Max, Terminátor, Mátrix, Francia kapcsolat, Feláldozhatók, Kill Bill, a Die Hard-sorozat, és napjaink megdöbbentően sikeres szériája, a Halálos iramban.

Az ajánló szerzője  a szerkesztők által ajánlott harminc filmből kilencet nem látott. Van pótolnivalója.

 

A dal rejtélye

2017. 11. 16. 16:24

 

Egy betűre és egy számjegyre lesz szükségetek,

Ezek a megoldáshoz szükségesek!

Hallgassátok meg az alábbi dalt, 

s arathattok vele nagy diadalt:

ha a szöveget figyelmesen vizsgálod,

először meghallod a számot,

a betű közvetlenül ezután jő, 

Ne téveszd a sorrendet, ez a fő! 

Hajrá fiúk és lányok, 

Kellemes bogarászást kívánok! 🙂

 

 

Asszonysorsok

2017. 11. 07. 09:28

Az Élet.Történetek a Mozsár Műhelyben

A Mozsár Műhely hangulatos színpadán eddig négy női történetet láthattunk az Élet.Történetek sorozatban az Orlai Produkció jóvoltából. Egri Kati, Egri Márta, Borbély Alexandra és Ullmann Mónika Lengyel Nagy Anna gyűjtésének nyomán nyugati asszonyok bőrébe bújik: tipikus és extrém sorsokról mesélnek nagy meggyőző erővel és a hétköznapiság diszkrét bájával.

Az Egri-testvérek szereplésével készült előadást Cseh Judit rendezte: első felvonása – Levél Apámhoz! – keserű vallomás az elhurcolt édesapához, a második pedig A nővérek címet viseli, és egy nem mindennapi szerelmi háromszög melankolikus története. A Pira – Bella – Szabó Máté rendezése – első fele Borbély Alexandráé: egy olyan nő történetét meséli el, akit a szeszélyes sors férfitestbe gyömöszölt, Bella pedig – Ullmann Mónika megelevenítésében – egy gyerekeit egyedül nevelő, a szegénységből foggal-körömmel kikapaszkodó szexmasszőr.

Az Élet.Történetek közös vonása, hogy szereplői sebezhető, érzékeny nők, akiknek valamilyen határhelyzetben kell helyt állniuk, vagy trauma után kell megtalálniuk önmagukat. A Levél Apámhoz! hősnőjének az egész életét törte derékba, hogy elvesztette az apját. A Pirában egy nemváltó műtét és egy balul sikerült külföldi házasság után, középkorú asszonyként kell újraépíteni az életet. A Bellában szegénységet, válást kell megoldani és feldolgozni egy olyan szakmában, ami társadalmi értelemben nem tartozik az elfogadottak közé.

A színészek egymaguk állnak helyt a kis színpadon: a monológok keresetlenek, őszinték és sokszor fájdalmasak. Nézőként nem kell világmegváltó élményekre számítani, de két estét feltétlenül megér, hogy önmagunkon is elgondolkozzunk.