Blog

« Vissza

Ki lép a diktátor helyére?

2018. 03. 16. 15:06

Sztálin halála

Kivételes arányérzéket kíván, ha egy rendező egyszerre kívánja megnevettetni és elborzasztani a nézőt. Armando Ianucci sikerrel vette a kanyart.

Tombol a sztálini terror, a diktátor környezete rémülten lesi, nevet-e Joszif a vicceiken, vagy ellenkezőleg. A nagy sikerű komolyzenei koncertet utcáról berángatott emberekkel kell megismételni, mert Sztálin lemezfelvételt rendel róla, márpedig az nem készült. A zongorista hölgy (Olga Kurylenko) vonakodva teljesíti a pánikba esett technikus követelését, az elkészült anyag dobozába viszont belecsempész egy cédulát, melyre kendőzetlenül ráírja, mi szépet s jót kíván a Szovjetúnió főtitkárának. Aki ebbe az üzenetbe egy röhögőgörcs és némi agonizáció után belehal.

Innentől elszabadul a pokol, megindul a hatalmi harc, a trükközés, a nyílt fenyegetőzés és a csendes manipulálás. A vezérkar, Hruscsov (Steve Buscemi), Berija (Simon Russell Beale), Molotov (Michael Palin), és Malenkov (Jeffrey Tambor) mind a diktátor helyébe kívánnak lépni, és bár a történelemből tudjuk, ez kinek sikerült, és kinek az élete árán, a Sztálin halála mégis feszült marad, a sok nevetés és ügyesen kidolgozott helyzet- és jellemkomikum ellenére is. Itt mindenki agyalágyult vagy veszélyes, esetleg mindkettő. Malenkov befolyásolható és gyenge, Berija vérengző pedofil, Molotov arra hajlik, amerről a szél fúj, Hruscsov agyafúrt manipulátor. Sztálin gyermekei (Andrea Riseborough és Rupert Friend) hisztérikák és elmebetegek, Zsukov (Jason Isaacs) pedig önelégült és erőszakos.

A színészek lubickolnak a szerepekben, Ianucci pedig gondoskodik róla, hogy két nevetés közt az arcunkra fagyjon a mosoly. Berija kínzási módszerei és pedofíliája, és nem utolsósorban Hruscsov kíméletet nem ismerő bosszúja olyan pillanatok, amikor a komédia és a szatíra között egyensúlyozó film keserű drámába fordul. A stáblista után olyan nyomottan állunk fel a székből, hogy majdnem elfelejtjük, tulajdonképpen vígjáték volt az, amit láttunk, és nem egy történelmi bűnöket boncolgató, a győztesek és és vesztesek felelősségét egyaránt vizsgáló filmdráma.

A filmet Oroszországban betiltották.

comments powered by Disqus