Blog

« Vissza

Magyar nyomozó egy finn krimiben

2016. 01. 03. 10:12

Kati Hiekkapelto: Kolibri

Fordította: Bába Laura

Mit tegyek, buzog minden csepp honfivér, ha meghallom, hogy egy finn szerző magyar szereplőt választott regénye főhőséül. A Kolibri persze nem nemzetkarakterológiai apoteózis, hanem vérbeli skandináv krimi, mely zsánerben származásra, hovatartozásra patetikusan büszkének lenni nem igazán szokványos.Kati_Heikkapelto-Kolibrik

Fekete Anna nyomozó például halmozott hendikeppel birkózik. Először is nő, ami önmagában problémás, különösen egy olyan macsó területen, mint a rendőrség. Másodszor magyar bevándorló, aki még csak nem is Budapestről, hanem az egykor háború dúlta délszláv térségből származik: a vértől iszamos Balkánnál és a hűvösen nett, rendezett Finnországnál nehéz ellentétesebb helyszíneket elképzelni. Anna zavaros múltját zavaros jelenbéli szokásokkal kompenzálja: kötődésképtelen, ezért leginkább vadidegen pasikat szed fel az éjszakában, akiket egyetlen hancúrozás után leráz, és Harry Holé-t megszégyenítő mennyiségben képes inni, bár az is igaz, Ákos bátyjához képest csak partialkoholistának számít. Önpusztító hajlamait vad futásokkal, megszállott sportolással tartja kordában, de ha különösen nehéz üggyel találja szemben magát, a tizenöt kilométert inkább láncdohányzásra cseréli.

A Kolibri pedig meglehetősen nehéz ügyet rejt, sőt, több is akad egyszerre. Egy Koivuharjuban élő kurd bevándorló család tinédzser lánya telefonon könyörög a rendőrségnek, hogy mentsék meg hozzátartozói agressziójától, a személyes beszélgetésen azonban mindent letagad. A futóösvényen fejbe lőtt holttestet találnak, majd nemsokára még egyet, mindennek a tetejébe valaki az állomány hölgy tagjainak fenyegető sms-eket küldözget. Anna izgalommal fogadja a gyilkossági ügyet, új társával, Eskóval azonban hamar meggyűlik a baja. A zöld nyákot köpködő, alkoholista férfi ugyanis meggyőződéses xenofób és rasszista, aki mindent elkövet, hogy a betolakodót kibillentse új álláshelyéről. Kérdés, a furcsa zsarupár hogyan vergődik zöldágra a bűntényekkel, ha egymást sem képesek elfogadni.

Hangulatos, kellően nyomasztó krimi a Kolibri. Szeptember eleje van, a közelítő ősz megsuhintja a tájat, az időjárás – mely, tudjuk, a lelki hullámzások tükre – többnyire zord, esővel és fellegekkel borított, melyek alól néha kivillan egy-egy napsugár. Ebben az álomszerű, köztes állapotban közlekedünk ide-oda hőseinkkel a regény lapjain, ahol a bűntények – túlzással, persze – szinte búvópatakként csordogálnak a szereplők beilleszkedési, magánéleti gondjai mellett. Fekete Anna igazi neurotikus, terhelt karakter, így remekül beleillik a skandináv krimik zilált lelkű hőseinek sormintájába. A tőrőlmetszett finnek szinte unalmasan hatnak mellette, egyiktől elhidegült a felesége, a másik túl sokat dolgozik és keveset van a gyerekeivel – banális, életszagú életcserepek. Egyedül Esko alakja válik hiteltelenné (vigyázat, kisebb spoiler a továbbiakban!): a regény első felében ostoba, visszataszító és részvéttelen tapló, aki a legszívesebben kötelet hurkolna minden bevándorló nyaka köré, jellemfejlődése a regény végére mégis olyan merész erkölcsi magasságokba emeli, amit igazán semmilyen előzmény nem indokol.

A Kolibriben nem jó nőnek lenni: a szerző nem hallgatja el, hogy erős, szívós és bátor egyéniségként tudsz csak talpon maradni a férfivilág farkastörvényei között, a “hormonvezérelt bikák”, barbár macsófantáziák kereszttüzében. Ennél mostohább sors csak a női bevándorlóknak juthat. Kati Hiekkapelto korábban menekültek oktatásával foglalkozott, a társadalom margójára taszítottakkal szemben érzett empátiája szinte süt a regényből, ahogy az erőszaktól, a szélsőségektől való viszolygása is, akár a többségi társadalom felől, akár a bevándorló muzulmánok hitéből ered. Valószínűleg ennek a jó szándéknak köszönhető, hogy (ismét kisebb spoiler!) a regény két fő csapásirányából az egyik tulajdonképpen elhagyható lenne. A cselekményhez, az izgalmakhoz sokat nem tesz hozzá, annál inkább tapintható a népnevelő szándék, igyekezet az olvasó együttérzésének felkeltésére. A bevándorlókkal kapcsolatos összes sztereotípiát előszeretettel szajkózó Esko jellemcsiszolódásában pedig a szerző azon szókratészi reményét érhetjük tetten, hogy ha a bizalmatlan átlagember átérzi, megérti, mi történik ezekkel az emberekkel, megszabadulhat az előítéletektől.

comments powered by Disqus